Menu openen Menu sluiten

Nieuws

Geplaatst op 24 apr 2019 door Technisch Vakmanschap

Bijeenkomst voor Inleen/ZZP Baan: over doelgroep, borging en meer

Deze maand vond, in navolging van de bijeenkomst in november 2018, bij Railcenter een Technisch Vakmanschap-bijeenkomst voor Inleen/ZZP plaats. Doel van de bijeenkomst was het bijpraten van aanwezigen over de laatste ontwikkelingen van Technisch Vakmanschap voor de aannemers Inleen/ZZP Baan. En al was de zaal niet tot de nok toe gevuld, het was een waardevolle bijeenkomst.

Borging vakmanschap en verminderen faalkosten
Frans Blom, programmamanager Technisch Vakmanschap, vertelde over het waarom en hoe van Technisch Vakmanschap. De twee belangrijkste doelen van het programma zijn namelijk de borging van vakmanschap van werken aan het spoor, beschikbaarheid, veiligheid en de vermindering van de faalkosten. De aanwezigen konden zich vinden in deze doelen en onderschreven het belang hiervan.

Meepraten over invulling Technisch Vakmanschap
Willem Ringenier, verantwoordelijk voor Inleen/ZZP vanuit het programma, gaf aan welke stappen sinds november gezet zijn, onder andere op het gebied van Portfolio, bepaling van de doelgroep en de mogelijke invulling van de leerorganisatie. Er werd niet alleen informatie verstrekt tijdens de bijeenkomst. Ook de aanwezigen hadden een actieve rol in het geheel. Zo werd naar hun mening gevraagd over de doelgroep van Technisch Vakmanschap en op basis van de antwoorden wordt in de komende periode de doelgroep scherper gemaakt. Daarnaast is gesproken over de mogelijke modellen van de leerorganisatie en de voorkeur van de kenniskring Baan, namelijk beleggen bij (een partij als) Railcenter. Ook borging en handhaving werd besproken: Technisch Vakmanschap kan niet zonder handhaving. Hoe de handhaving ingevuld moet worden? Daar zijn verschillende ideeën over. Het is de bedoeling dat iemands mate van vakbekwaamheid op de DVP-pas zichtbaar is.

Opleidingen Baan van Technisch Vakmanschap
Iwan van der Veer nam de aanwezigen mee in de Technisch Vakmanschap-opleidingen van Baan. Zo zal in de entree-module het bouwen van spoor met de meest voorkomende gereedschappen worden getraind. Ook vertelde hij over de entree-opleiding, de basisopleiding, de kopopleidingen Onderhoud en Projecten en het certificeringsexamen voor Technisch Leider Baan. Er komen ook specialisaties.

Nieuwe fase in, nieuwe communicatie
Over de huidige stand van zaken op communicatiegebied vertelde Maartje Nuesink. Doordat het programma op dit moment in een nieuwe fase komt (namelijk: meer de praktijk) wordt de communicatie intensiever, met als doel iedereen te bereiken. Ook werd gesproken over de meest ideale manier van communiceren over Technisch Vakmanschap. De wens ligt bij elke aannemer verschillend. Enkelen hebben zelf hun achterban al geïnformeerd, anderen wachten hier liever mee. Aangegeven door het programmateam is dat het team graag een rol speelt, bijvoorbeeld door het meewerken aan een bijeenkomst op locatie. Daarnaast ontwikkelt Communicatie Technisch Vakmanschap zoveel mogelijk communicatiemiddelen die relevant zijn voor het bereiken van de doelgroep Inleen/ZZP.

Ideeën over Technisch Vakmanschap-gebied en daarbuiten
De aanwezigen gaven aan op verschillende gebieden suggesties te hebben voor de ontwikkeling van Technisch Vakmanschap. Zorgpunten vanuit de aanwezige aannemers waren vooral de 18-maanden eis en de afbakening van de doelgroep. Wie valt wel en niet onder Technisch Vakmanschap? Daarnaast, en dit is niet Technisch Vakmanschap-gerelateerd, wordt op dit moment schaarste gevoeld op de markt. Daarmee blijft continuïteit qua werk een punt dat, buiten technisch Vakmanschap om, aandacht blijft verdienen.

Doe mee!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief. Vul hieronder je e-mailadres in.

Contactformulier

De informatie die je zocht niet gevonden op de website?
Stel dan hier je vraag en we reageren zo snel mogelijk.

Technisch Vakmanschap

In het programma Technisch Vakmanschap wordt nauw samengewerkt met aannemers in de spoorsector. Vertegenwoordigers van de grote vier – Dura Vermeer/Asset Rail, VolkerRail, Bam Infra Rail en Strukton Rail – hebben zitting in de stuurgroep. Technisch Vakmanschap is een initiatief van ProRail, Stichting railAlert en Railcenter.

 

Contactgegevens

Railcenter
Soesterweg 244
3812 BH Amersfoort

033 - 467 47 27
info@railcenter.nl