Menu openen Menu sluiten

Nieuws

Geplaatst op 03 jul 2019 door Technisch Vakmanschap

6 vragen aan Ron van der Zwan over Kunstwerken

1. Ron, wat is precies jouw rol bij het programma Technisch Vakmanschap?
Ik mag de Kenniskring Kunstwerken voorzitten. Vanuit deze kenniskring worden de vakbekwaamheidseisen vastgesteld en wordt richting gegeven aan de diverse opleidingsmodules. Ik probeer zoveel mogelijk, vanuit mijn technische kennis, input te leveren aan de opleiding. De kenniskring kenmerkt zich door enthousiasme en gedrevenheid, waardoor er tot nu toe veel bereikt is. Ik neem dan ook met plezier deel aan de kenniskring.

2. Hoe ziet jouw werkgroep Kunstwerken eruit en wat doen jullie?
In de kenniskring zijn de onderhoudsaannemers BAM, VolkerRail, Strukton en AssetRail vertegenwoordigd. Ook ProRail en Railcenter nemen deel. Een totaal van 12 personen. Zoals gezegd geven wij richting aan de diverse opleidingsmodules. Omdat het techniekveld erg breed is, is het zoeken hoe een opleidingsmodule er uit moet komen te zien. Er vindt daardoor veel discussie plaats, waardoor ik ook weer het een en ander opsteek. Ook zijn wij verantwoordelijk dat de opgedane kennis bij de deelnemers van de opleidingen op peil blijft. Dat doen we onder andere door het organiseren van vakdagen. Zo staan we nu op dit moment voor de uitdaging om de eerste Vakdag Kunstwerken te organiseren. Deze staat gepland op donderdag 3 oktober van dit jaar.

3. Wat zijn de belangrijkste behaalde resultaten voor Technisch Vakmanschap voor het techniekveld Kunstwerken?
Ik mag gerust zeggen dat Kunstwerken een van de pioniers is als het gaat om de ontwikkeling van het huidige leermodel met kennis- en praktijkdelen. Het leren vindt grotendeels op de werklocaties plaats onder begeleiding van een praktijkbegeleider. De pilot van de basismodule is afgerond en is definitief gemaakt. Inmiddels zijn er tien man geslaagd voor de basismodule en zijn er nog negen man bezig. Er wordt gestart met de pilot voor de (vervolg) module “Mechanisch Onderhoud en Storing zoeken”. De pilot gaat ons leren of de inhoud voldoende is. Na evaluatie kan ook deze module definitief gemaakt worden. Na de zomervakantie worden de overige modules “Elektrisch Onderhoud en Storing zoeken” en “Beoordelen Kunstwerk” verder ontwikkeld.

4. Wat zie jij als belangrijkste voordeel van het programma voor techniekveld Kunstwerken?
Ik zie als voordeel dat er een generieke opleiding tot stand gaat gekomen die gedragen wordt door alle onderhoudsaannemers en ProRail. Ook komt er eenduidigheid in de opleidingen en we kunnen met ‘dezelfde maat meten’.

5. Wat is de grootste uitdaging voor techniekveld Kunstwerken?
Het verder ontwikkelen van de modules is weliswaar nog steeds een uitdaging, maar de grootste uitdaging is mijn inziens het op peil houden van de opleidingen in de toekomst. Vakdagen moeten jaarlijks gegeven blijven worden en nieuwe ontwikkelingen en inzichten moeten in de opleidingen verwerkt blijven worden. Het blijft dus een dynamisch proces.

6. Wanneer zie jij Technisch Vakmanschap als geslaagd?
Het Technisch Vakmanschap is in mijn ogen geslaagd als we buiten de resultaten gaan zien op het gebied van (minder) storingen en (betere) kwaliteit. Ik realiseer mij dat dit moeilijk te meten is, omdat degeneratie bij kunstwerken vaak een langzame tak van sport is.

Doe mee!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief. Vul hieronder je e-mailadres in.

Contactformulier

De informatie die je zocht niet gevonden op de website?
Stel dan hier je vraag en we reageren zo snel mogelijk.

Technisch Vakmanschap

In het programma Technisch Vakmanschap wordt nauw samengewerkt met aannemers in de spoorsector. Vertegenwoordigers van de grote vier – Dura Vermeer/Asset Rail, VolkerRail, Bam Infra Rail en Strukton Rail – hebben zitting in de stuurgroep. Technisch Vakmanschap is een initiatief van ProRail, Stichting railAlert en Railcenter.

 

Contactgegevens

Railcenter
Soesterweg 244
3812 BH Amersfoort

033 - 467 47 27
info@railcenter.nl